تبلیغات
معلمان - معلّم ، مشکلات و مسائل مدرسه
معلمان
« معلمی، شغل نیست! عشق است»
**** سلام به وبلاگ " معلمان " خوش آمدید ****

معلّم ، مشکلات و مسائل مدرسه

نویسنده : فاستر دبلیو کلاین و جیم فی 
ترجمه : میترا خطیبی 

معمولاً نقش ما،در امور و مسائل مدرسه ی فرزندان مان-در زمینه ی نمرات درسی و نحوه ی رفتار آنها در مدرسه-متمرکز بر تشویق و الگودهی مناسب است.ما برقراری نظم و انضباط را به معلّمان و کادر اجرایی مدرسه واگذار می کنیم،و اجازه می دهیم تا فرزندان مان،خود به مشکلات و مسائلی که در مدرسه برای آنها پیش می آید،رسیدگی نمایند.امّا ممکن است،گاهی اوقات مجبور به دخالت در امور مدرسه شویم و با معلم کودک،در زمینه های مختلف گفتگو کنیم.نوع برخورد ما با معلّم فرزندمان بسیار مهمّ،و شاید در عین حال به نوعی به صورت مشکلی برای ما باشد،زیرا اغلب این مسئله یادآور احساس ترس و ارعابی است که شاید خود ما در دورانی که به مدرسه می رفتیم،با معلّمان خود تجربه کرده ایم.
هنگامی که با معلّم فرزند خود به گفتگو می نشینیم، باید این نگرش را داشته باشیم که این معلّم مجموعه ای از اطلاعات را در مورد فرزند ما دارد،بنابراین باید در مورد فرزندمان نحوه ی تفکّر او را نیز مدّنظر داشته باشیم و خواهان شنیدن نقطه نظرات او باشیم، به جای آن که با خشم و عصبانیّت وارد دفتر معلّم شویم و راه حلّ های خود را به او ارائه یا تحمیل کنیم.در حقیقت در برخورد و مواجهه با معلّم فرزندمان،ما والدین می توانیم سه اشتباه رایج و مشترک را مرتکب شویم.
اشتباه اوّل:این که به معلّم بگوییم که چه کار بکند یا نکند،زمانی که می گوییم:«می خواهم بچّه ام از آن کلاس بیرون بیاید.»در واقع به معلّم می گوییم:«تو آن قدر نمی فهمی و باهوش نیستی که بدانی چه کار باید بکنی،بنابراین من به تو کمک می کنم.»
اشتباه دوّم:با حربه ی زور و تهدید وارد مدرسه می شویم و گفتن:«اگر کاری را که می خواهم، انجام نشود،پیش مدیر مدرسه می روم.»، نه تنها مشکلات را حلّ نمی کند،بلکه حتی به مشکلات بیشتری نیز دامن می زند.مشکلاتی که تا قبل از ورود ما به مدرسه وجود نداشت.
اشتباه سوّم:ما لشکری از والدین هم فکر و هم عقیده با خود را،برای تهدید و حمله ی دسته جمعی، به معلّم فرا می خوانیم.امّا باید بدانیم،هر پیروزی که در این نوع برخورد و مواجهه بدست می آوریم،دوام زیادی نخواهد داشت.زیرا معلّم هم برای بقاء و ابقای خودش خواهد جنگید و آرام نخواهد نشست.او طرف دیگر این جنگ است، بنابراین جلو می آید و با استدلالی درست به ما می گوید:«من کسی نیستم،که با این کارها آشفته و مضطرب بشوم.شاید خیلی ها این طور باشند،و میدان را خالی کنند،اما من کسی هستم که با قدرت ایستاده ام و آماده ام تا با شما صحبت کنم.»
تمامی این راه کارهای گفته شده،اشتباهات جدّی هستند که از ناحیه ی ما ناشی می شوند.شاید در بدو امر،تنها به خاطر یک مشکل وارد مدرسه شویم،امّا با استفاده از چنین ترفندهایی،زمانی که مدرسه را ترک می کنیم،نه تنها مشکل قبلی به قوّت خود باقی است،بلکه یک دشمن نیز خواهیم داشت.اغلب مردم،و هم چنین معلّمان هنگامی که در موضع تدافعی قرار می گیرند،تلاش می کنند تا راه حلّی منطقی برای حلّ مشکلات خود پیدا کنند.
در این میان،والدینی بهترین نتیجه را با معلّمان می گیرند که،از جادوی کلمات برای توصیف مشکلات خود استفاده می کنند.از این لحاظ به آن جادوی کلمات می گوییم،چون زمانی که از این شیوه استفاده می کنیم،هیچ توهینی به معلّم نمی کینم.ما تنها،برای او مشکل را توصیف و شرح می دهیم:«میل دارم موضوعی را برای شما بازگو کنم،و بعد تعبیر خودم را از آن به شما بگویم.»ما می توانیم از جادوی کلمات استفاده بیشتری کنیم:«مایل به هم فکری بیشتر شما در این زمینه هستم.»با ذکر این جمله،در حقیقت به معلّم می گوییم،که ما به این نکته اذعان داریم،که او می تواند برای خود فکر کند و قدرت اندیشه دارد.در این جا رویکرد و نگرش مثبت دیگری نیز وجود دارد و آن ذکر این جمله است:«به نظر شما،برای حلّ مشکلی این چنینی چه نوع گزینه هایی وجود دارد.»سپس به آرامی می نشینیم، و به معلّم اجازه می دهیم تا کمی فکر کند.همواره به یاد داشته باشید که ما تصور می کنیم،که فرزند خود را خوبی می شناسیم،امّا شاید ندانیم که او در محیط مدرسه چه واکنش و رفتاری دارد.اغلب کودکان در مدرسه به مراتب متفاوت تر از خانه هستند.به طور مثال زمانی که کودکی در محیط خانه هست،چون تمام توجّه و رسیدگی ما معطوف به او می شود،به راحتی کار می کند و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد،امّا همین کودک،هنگامی که در محیط مدرسه و در کلاسی بیست و پنج نفره قرار می گیرد،چون نمی تواند تمام توجّه و رسیدگی معلّم اش را نسبت به خود داشته باشد،تنها 1/25 توجّه معلّم به او اختصاص می یابد، بنابراین شاید در انجام تکالیف و وظایف اش، به نوعی دچار عجز و ناتوانی و یا سرکشی و تمرّد شود.در چنین موقعیتی،استنباط معلّم از وضعیت کودک بسیار سودمند است.
حال اگر ما،با معلّم به توافق نرسیم،و نتوانیم رضایت و نظر او را جلب کنیم،ولی در عین حال خواستار حلّ مشکل هم باشیم،باید به معلّم بگویم:«ممکن است با من بیایید،تا ببینیم،آیا مدیر راه حلّی برای حلّ این مشکل دارد؟»این جمله به مراتب بهتر از گفتن :«اگر من کاری را که می خواهم،انجام نشود،پیش مدیر می روم.»
هدف عمده و مهمّ ما از گفتگو و تماس با معلم فرزندمان این است که در مورد مشکل آنها بحث و گفتگو کنیم،و این که آیا می توانیم راه حلّی برای آن پیدا کنیم.باید بدانیم گفتن به اندازه ی شنیدن خوب است.در نهایت باید بگوییم که ارتباط با افراد و احترام به آنها، به مراتب تأثیرگذارتر از تحکّم و تهدید آنهاست.
منبع : کتاب تربیت با عشق و منطق





نوع مطلب : معلمان، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 26 شهریور 1396 03:39 ق.ظ
Hey! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came
to give it a look. I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and will be
tweeting this to my followers! Terrific blog and outstanding design.
شنبه 4 شهریور 1396 11:23 ق.ظ
Great web site. Lots of useful information here. I'm sending it to a few pals ans
also sharing in delicious. And naturally, thanks for your sweat!
شنبه 14 مرداد 1396 07:50 ق.ظ
Its such as you learn my thoughts! You seem to grasp so much
approximately this, such as you wrote the ebook in it or something.
I feel that you just can do with a few p.c. to power the message house
a little bit, but other than that, that is excellent blog.
A great read. I will definitely be back.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:13 ق.ظ
Very good blog you have here but I was wondering if you knew of any discussion boards that cover the same topics discussed here?
I'd really love to be a part of group where I can get comments from other experienced people that share the same
interest. If you have any recommendations, please let me know.
Thanks a lot!
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:18 ب.ظ
I am sure this post has touched all the internet viewers, its really really
pleasant piece of writing on building up new website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ معلمان خوش آمدید من پرویز حبیبی اصل هستم متولد 29 شهریور ماه 1372 از استان کهگیلویه وبویر احمد شهرستان بهمئی آموزگار دوره ی ابتدایی ، شهر لیکک ؛ این وبلاگ تقدیمی است به همه ی زحمتکشان حوزه ی تعلم و تربیت امیدوارم که رضایت خاطر شما را جلب کند و اگر کم و کاستی بود با نظرهای سازنده ی خودتون من را در برطرف کردن آن یاری نمایید . با تشکر parvizhabibiasl@gmail.com

مدیر وبلاگ : پرویز حبیبی اصل
مطالب اخیر
نظرسنجی
موفقیت نظام آموزشی کیفی - توصیفی را در دوره ی ابتدایی چگونه ارزیابی می کنید؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
با ما در تماس باشید
پرویز حبیبی اصل
parvizhabibiasl@gmail.com
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای معلمان محفوظ است