تبلیغات
معلمان - مطالب دی 1395
معلمان
« معلمی، شغل نیست! عشق است»
**** سلام به وبلاگ " معلمان " خوش آمدید ****
ریشه ها ی اشکالات املایی در دانش آموزان ابتدایی

اشکالات نوشتاری دانش آموزان پایه های مختلف بسیار به هم شباهت دارند. اما چون پایه اول آغاز زبان آموزی است به همین دلیل در بعضی موارد اشکالات متفاوتی نسبت به دیگر پایه های ابتدایی دارد .

بطور کلی می توان گفت ناتوانی های نوشتاری در پایه اول ممکن است به دلایل زیر بروز کند .

۱-  در خواندن کامل کلمه ( بدون تجزیه کردن ) و روان خوانی عبارت مهارت لازم کسب نکند .
۲-  با شکل بعضی از صداها (حروف ) بخوبی آشنا نشود و یا شکل بعضی از حروف را فراموش کند.
۳-  از خاطر بردن تلفظ صحیح صدای یک نشانه
۴- حفظ کردن طوطی وار شکل کلی کلمه در جملات ثابت بدون این که اجزا تشکیل دهنده کلمه راتشخیص دهد ( خصوصا کلمه های بزرگتر در جملات )
۵-  دقت نکردن در قرار دادهای موجود یک نشانه به دلیل کافی نبودن زمان بررسی و تحلیل روی ویژگیهای هر نشانه .مانند : داشتن نقطه -تعداد نقطه - داشتن دندانه - سرکج- قانون رسم الخط و حرکت صحیح دست در نوشتن قانون بکارگیری شکل های مختلف یک نشانه و ...
۶-کند نویسی به دلیل ناتوانی جسمی در آغاز نوشتار (روان نشدن دست - فشار وارد کردن بر قلم -خسته شدن انگشتان و ...)و یا گاهی به دلیل هم خوانی متن خوانداری توسط شاگردان در زمان آموزش
7- غلط های سمعی به دلیل زمزمه کردن غیر معمول دانش اموزان پایه اول در موقع نوشتن که گاهی رایج شده است که در همین موقع نوشتن با صدای بلند کلمات و عبارات را می خوانند سپس با مکث های مکرر می نویسد . ( باید عادت داد که آن ها صامت خوانی کنند. )
8-خستگی و بی توجه شدن به دلیل توقف طولانی معلم در حی قرائت متن اصلی املا و ایجاد فاصله بین اجزا متن به خاطر تعیین جملات متن املا (وقتی متن اصلی از قبل تعیین نشود چنین می شود )
9- مهارت نیافتن در حد انتظار برای یکسره نویسی اجزا کلمه و بی توجه بودن به هجی .(جدا نویسی اجزا یک کلمه زمینه را برای غلط نویسی فراهم می سازد ). به طور مثال : دانش آموز در نوشتن کلمه نیست باید یکسره کلمه را بنویسد سپس نقطه گذاری کند حال آن که اکثرا مشاهده می شضود ابتداحرف (ن) را کامل می نویسند سپس بقیه حروف را مستقل می نویسد .
10- قابل فهم نبودن کلمه ها و عبارات متن اصلی املا (خصوصا استفاده از ترکیب بدون توجه به معنی آنها)
11- فراهم نبودن مکان فیزیکی مناسب و وسایل و لوازم مورد نیاز و مناسب از قبیل : مدادپاکن- مدادتراش- دفتر - نحوه ی قرار گرفتن دفتر در موقع نوشتن و ...





نوع مطلب : مقالات، معلمان، کتاب های دوره ی ابتدایی، راهنمای کتاب های درسی دوره ی ابتدایی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


معلّم ، مشکلات و مسائل مدرسه

نویسنده : فاستر دبلیو کلاین و جیم فی 
ترجمه : میترا خطیبی 

معمولاً نقش ما،در امور و مسائل مدرسه ی فرزندان مان-در زمینه ی نمرات درسی و نحوه ی رفتار آنها در مدرسه-متمرکز بر تشویق و الگودهی مناسب است.ما برقراری نظم و انضباط را به معلّمان و کادر اجرایی مدرسه واگذار می کنیم،و اجازه می دهیم تا فرزندان مان،خود به مشکلات و مسائلی که در مدرسه برای آنها پیش می آید،رسیدگی نمایند.امّا ممکن است،گاهی اوقات مجبور به دخالت در امور مدرسه شویم و با معلم کودک،در زمینه های مختلف گفتگو کنیم.نوع برخورد ما با معلّم فرزندمان بسیار مهمّ،و شاید در عین حال به نوعی به صورت مشکلی برای ما باشد،زیرا اغلب این مسئله یادآور احساس ترس و ارعابی است که شاید خود ما در دورانی که به مدرسه می رفتیم،با معلّمان خود تجربه کرده ایم.
هنگامی که با معلّم فرزند خود به گفتگو می نشینیم، باید این نگرش را داشته باشیم که این معلّم مجموعه ای از اطلاعات را در مورد فرزند ما دارد،بنابراین باید در مورد فرزندمان نحوه ی تفکّر او را نیز مدّنظر داشته باشیم و خواهان شنیدن نقطه نظرات او باشیم، به جای آن که با خشم و عصبانیّت وارد دفتر معلّم شویم و راه حلّ های خود را به او ارائه یا تحمیل کنیم.در حقیقت در برخورد و مواجهه با معلّم فرزندمان،ما والدین می توانیم سه اشتباه رایج و مشترک را مرتکب شویم.
اشتباه اوّل:این که به معلّم بگوییم که چه کار بکند یا نکند،زمانی که می گوییم:«می خواهم بچّه ام از آن کلاس بیرون بیاید.»در واقع به معلّم می گوییم:«تو آن قدر نمی فهمی و باهوش نیستی که بدانی چه کار باید بکنی،بنابراین من به تو کمک می کنم.»
اشتباه دوّم:با حربه ی زور و تهدید وارد مدرسه می شویم و گفتن:«اگر کاری را که می خواهم، انجام نشود،پیش مدیر مدرسه می روم.»، نه تنها مشکلات را حلّ نمی کند،بلکه حتی به مشکلات بیشتری نیز دامن می زند.مشکلاتی که تا قبل از ورود ما به مدرسه وجود نداشت.
اشتباه سوّم:ما لشکری از والدین هم فکر و هم عقیده با خود را،برای تهدید و حمله ی دسته جمعی، به معلّم فرا می خوانیم.امّا باید بدانیم،هر پیروزی که در این نوع برخورد و مواجهه بدست می آوریم،دوام زیادی نخواهد داشت.زیرا معلّم هم برای بقاء و ابقای خودش خواهد جنگید و آرام نخواهد نشست.او طرف دیگر این جنگ است، بنابراین جلو می آید و با استدلالی درست به ما می گوید:«من کسی نیستم،که با این کارها آشفته و مضطرب بشوم.شاید خیلی ها این طور باشند،و میدان را خالی کنند،اما من کسی هستم که با قدرت ایستاده ام و آماده ام تا با شما صحبت کنم.»
تمامی این راه کارهای گفته شده،اشتباهات جدّی هستند که از ناحیه ی ما ناشی می شوند.شاید در بدو امر،تنها به خاطر یک مشکل وارد مدرسه شویم،امّا با استفاده از چنین ترفندهایی،زمانی که مدرسه را ترک می کنیم،نه تنها مشکل قبلی به قوّت خود باقی است،بلکه یک دشمن نیز خواهیم داشت.اغلب مردم،و هم چنین معلّمان هنگامی که در موضع تدافعی قرار می گیرند،تلاش می کنند تا راه حلّی منطقی برای حلّ مشکلات خود پیدا کنند.
در این میان،والدینی بهترین نتیجه را با معلّمان می گیرند که،از جادوی کلمات برای توصیف مشکلات خود استفاده می کنند.از این لحاظ به آن جادوی کلمات می گوییم،چون زمانی که از این شیوه استفاده می کنیم،هیچ توهینی به معلّم نمی کینم.ما تنها،برای او مشکل را توصیف و شرح می دهیم:«میل دارم موضوعی را برای شما بازگو کنم،و بعد تعبیر خودم را از آن به شما بگویم.»ما می توانیم از جادوی کلمات استفاده بیشتری کنیم:«مایل به هم فکری بیشتر شما در این زمینه هستم.»با ذکر این جمله،در حقیقت به معلّم می گوییم،که ما به این نکته اذعان داریم،که او می تواند برای خود فکر کند و قدرت اندیشه دارد.در این جا رویکرد و نگرش مثبت دیگری نیز وجود دارد و آن ذکر این جمله است:«به نظر شما،برای حلّ مشکلی این چنینی چه نوع گزینه هایی وجود دارد.»سپس به آرامی می نشینیم، و به معلّم اجازه می دهیم تا کمی فکر کند.همواره به یاد داشته باشید که ما تصور می کنیم،که فرزند خود را خوبی می شناسیم،امّا شاید ندانیم که او در محیط مدرسه چه واکنش و رفتاری دارد.اغلب کودکان در مدرسه به مراتب متفاوت تر از خانه هستند.به طور مثال زمانی که کودکی در محیط خانه هست،چون تمام توجّه و رسیدگی ما معطوف به او می شود،به راحتی کار می کند و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد،امّا همین کودک،هنگامی که در محیط مدرسه و در کلاسی بیست و پنج نفره قرار می گیرد،چون نمی تواند تمام توجّه و رسیدگی معلّم اش را نسبت به خود داشته باشد،تنها 1/25 توجّه معلّم به او اختصاص می یابد، بنابراین شاید در انجام تکالیف و وظایف اش، به نوعی دچار عجز و ناتوانی و یا سرکشی و تمرّد شود.در چنین موقعیتی،استنباط معلّم از وضعیت کودک بسیار سودمند است.
حال اگر ما،با معلّم به توافق نرسیم،و نتوانیم رضایت و نظر او را جلب کنیم،ولی در عین حال خواستار حلّ مشکل هم باشیم،باید به معلّم بگویم:«ممکن است با من بیایید،تا ببینیم،آیا مدیر راه حلّی برای حلّ این مشکل دارد؟»این جمله به مراتب بهتر از گفتن :«اگر من کاری را که می خواهم،انجام نشود،پیش مدیر می روم.»
هدف عمده و مهمّ ما از گفتگو و تماس با معلم فرزندمان این است که در مورد مشکل آنها بحث و گفتگو کنیم،و این که آیا می توانیم راه حلّی برای آن پیدا کنیم.باید بدانیم گفتن به اندازه ی شنیدن خوب است.در نهایت باید بگوییم که ارتباط با افراد و احترام به آنها، به مراتب تأثیرگذارتر از تحکّم و تهدید آنهاست.
منبع : کتاب تربیت با عشق و منطق





نوع مطلب : معلمان، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

110 نکته طلایی برای معلمان موفق و خلاق


1- سعی کنید به رشد و کمال علمی و اخلاقی خود بیفزایید و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نورزید و همواره اهل مطالعه و دارای معلومات جدید باشید.

2- سعی کنید زمان را خوب مدیریت نمایید.

3- سعی کنید کلاس را اداره نکنید بلکه آن را هدایت نمایید.

4- سعی کنید از کار یکنواخت پرهیز کنید و کارهایتان متنوع باشد.

5- سعی کنید از تلفیق چند روش در تدریس استفاده تا کلاسی پر نشاط داشته باشید.

6- سعی کنید شکست را پایان کار ندانید بلکه آن را خوب تجزیه و تحلیل کرده و تبدیل به فرصت نمایید.

7- سعی کنید مشکلات را ابتدا عیب یابی و سپس به راه حل آن بپردازید.

8- سعی کنید از انتقام پرهیز کنید و آن را به عنوان یک ابزار انتخاب نکنید.

9- سعی کنید با یک یک شاگردان ارتباط صمیمی داشته باشید و نام هر یک از آن ها را به خاطر بسپارید.

10- سعی کنید هر چه می گویید به آن عمل کنید.

11- او در شناخت خویش از جنبه های جسمانی، عاطفی، اقتصادی و اجتماعی و نیازها و مشکلات توانایی دارد.

12- او به خودسنجی و ارزشیابی از فرد اهمیت می دهد.

13- او در شناخت دانش آموزان در تمامی جنبه های جسمانی، عاطفی، اخلاقی توانایی دارد.

14- او اصول حاکم بر یادگیری را می شناسد و سعی می کند از آن ها در تدریس و تربیت استفاده کند.

15- او بسیار فعال، پر حرارت و شاداب است و دوست دارد این حرارت و شادابی را در فضای کلاس ایجاد نماید.

16- او به ظرافت های تربیت آشنایی دارد و در اجرای اصول تعلیم و تربیت و ایفای نقش خویش جدی است.

17- او تجربیات و اندوخته های خود را به رشته تحریر درمی آورد و آن را در اختیار سایر همکاران قرار می دهد.

18- او مدیر خوبی است و در اداره کلاس مهارت کامل دارد.

19- او در برخورد با همکاران و دانش آموزان با ادب است و می کوشد روابطی حسنه همراه با احترام با آن ها داشته باشد.

20- او در تقویت ایمان خود به خداوند می کوشد و در انجام فرایض دین ساعی است.


مشاهده ی بقیه ی نکته ها در ادامه ی مطلب


ادامه مطلب


نوع مطلب : معلمان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دانلود نمونه سوال مطالعات اجتماعی دی ماه 9۵ پایه ی پنجم


دانلود فایل پی دی اف سوال از لینک زیر








نوع مطلب : معلمان، کتاب های دوره ی ابتدایی، نمونه سوال امتحانی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

                                        دکتر علی شریعتمداری درگذشت                                                 

شریعتمداری


دکتر علی شریعتمداری (ره) چهره ماندگار علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در شهر شیراز و در سن 93 سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.
به گزارش ایسنا، مرحوم شریعتمداری که در سال 1302 شمسی در شهر شیراز به دنیا آمده بود، پس از اتمام تحصیلات متوسطه در این شهر وارد دوره آموزش عالی شد و در سال 1332 مدرک کارشناسی علوم تربیتی و در سال 1335 مدرک کارشناسی علوم قضائی خود را اخذ کرد.
وی سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در سال 1336 موفق شد تا مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته آموزش متوسطه را ازدانشگاه ایالت میشیگان و مدرک دکترای خود را در رشته  فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال 1338 از دانشگاه تنسی اخذ کند.
آن مرحوم در طول دوران تحصیل در کسوت شریف معلمی نیز به انجام وظیفه مشغول بود و پس از بازگشت به کشور در سال 1339 به عنوان استاد در رشته علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان به کار مشغول شد. وی مدتی در سمت وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت مهدی بازرگان مشغول فعالیت بود.
در سال 1344 و هنگامی که به علت فعالیت سیاسی علیه نظام ستمشاهی دیگر نمی توانست در داخل از کشور به فعالیت علمی بپردازد، به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایالت ایندیانا و تنسی به خدمت پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی برای ادامه خدمت به کشورش به ایران بازگشت و با عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران به فعالیت علمی پرداخت.
مرحوم مغفور دکتر علی شریعتمداری از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی حضور در سمت های مهم و حساسی مانند: عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، ریاست گروه برنامه‌ریزی درسی رشته‌ های علوم انسانی، عضویت در هیئت مرکزی گزینش و استخدام عضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، عضویت در شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضویت در هیئت رئیسه انجمن‌ ایرانی تعلیم و تربیت و ... را نیز در کارنامه خود دارد فلسفه تعلیم و تربیت، و نیز انجمن روانشناسی ایران را در کارنامه پربار زندگی خود دارد.
ایشان به پاس خدمات علمی و فرهنگی، مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و لوح چهره ماندگار علمی کشور را نیز دریافت کرده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از جمله آثار علمی مرحوم دکترشریعتداری می توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست؟، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرا برخی از دانشمندان معاصر و... اشاره کرد.





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی دار فانی را وداع گفت
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر امروز یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.


وی که ساعاتی قبل به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود علیرغم تلاش پزشکان در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.
برپایه این خبر معاون وزیر بهداشت نیز در این باره گفت: مرحوم آیت هاشمی رفسنجانی به دلیل ایست کامل قلبی به بیمارستان منتقل شد و احیای یک ساعت و نیم تیم پزشکی نتیجه بخش نبود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسئولیت‌های مهمی همچون عضویت در شورای انقلاب اسلامی، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.
مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره زمان و نحوه برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: هنوز در این خصوص تصمیم گیری نشده است و اطلاعات لازم در این خصوص متعاقباً اعلام شود.
وبلاگ معلمان این ضایعه را تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان، غفران الهی و برای خانواده‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبر و شکیبایی مسئلت می‌‌نماید.






نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

سالروز ولادت امام حسن عسكری علیه السلام به محضر قطب عالم امکان گرامی باد .


سالروز ولادت با سعادت امام یازدهم حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) را به تمامى شیعیان جهان تبریك عرض نموده، امیدواریم خداوند متعال توفیق پیروى آن امام همام را به همه ما عنایت فرموده ودر فرج فرزند بزرگوارش حضرت مهدى (علیه السلام) تعجیل فرماید .


ویژه نامه ی حضرت امام حسن عسکری (ع) در ادامه ی مطلب




ادامه مطلب


نوع مطلب : تاریخ نگار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سالروز حماسه 9 دیماه ، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت ، گرامی باد.

"مردم عزیز ما در روز نهم دی، آنچنان عظمتی از خود نشان دادند که دنیا را خیره کرد."
   * مقام معظم رهبری *
   

حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید . حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان (عج) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) را شاد ساخت.

مشاهده ی متن کامل در ادامه ی مطلب 



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دانلود نمونه سوال آذر ماه فارسی پایه ی پنجم

نتیجه تصویری برای فارسی پنجم ابتدایی

دانلود فایل pdf سوالات از لینک زیر









نوع مطلب : کتاب های دوره ی ابتدایی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ معلمان خوش آمدید من پرویز حبیبی اصل هستم متولد 29 شهریور ماه 1372 از استان کهگیلویه وبویر احمد شهرستان بهمئی آموزگار دوره ی ابتدایی ، شهر لیکک ؛ این وبلاگ تقدیمی است به همه ی زحمتکشان حوزه ی تعلم و تربیت امیدوارم که رضایت خاطر شما را جلب کند و اگر کم و کاستی بود با نظرهای سازنده ی خودتون من را در برطرف کردن آن یاری نمایید . با تشکر parvizhabibiasl@gmail.com

مدیر وبلاگ : پرویز حبیبی اصل
مطالب اخیر
نظرسنجی
موفقیت نظام آموزشی کیفی - توصیفی را در دوره ی ابتدایی چگونه ارزیابی می کنید؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
با ما در تماس باشید
پرویز حبیبی اصل
parvizhabibiasl@gmail.com
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای معلمان محفوظ است